Effecten van Mindfulness

Mindfulness is een wetenschappelijk onderbouwde methode die ons in staat stelt meer bewust te worden van ons eigen denken en handelen. Vaak denken we over wat er geweest is en over wat er nog gaat komen. De minderheid van de tijd schenken we aandacht aan wat er nu is.

In onze drukke maatschappij zijn we vaak geneigd onszelf te verliezen. We hebben nood aan stevigheid en rust. Maar vaak kunnen we de omstandigheden niet veranderen. Door bewust aandacht te geven aan het hier en nu en gebruik te maken van te adem kunnen we leren surfen op de golven van ons druk bestaan.

Mindfulness is een uitnodiging om het leven ten volle te beleven.  Het leven te leven hoe het zich aandient . Leuke en minder leuke momenten.  Je toelaten om volledig jezelf te zijn.

Met mindfulness leer je op een eerlijke manier te kijken naar jezelf, het is thuiskomen in het nu, in de hoogtes en de laagtes die bij het leven horen, in moeilijke maar ook in mooie tijden.

Het mindfulnessprogramma werd in 1979 door Jon Kabat-Zinn (MBSR, Mindfulness Based Stress Reduction Therapy) ontwikkeld voor ziekenhuispatiënten met chronische pijn. Naast het leren omgaan met de pijn, bleek de training en gunstig effect te hebben op de symptomen van stress. Dit zorgde ervoor dat de patiënten minder piekerden en minder negatieve gedachten hadden. Williams, Teasdale en segal ontwikkelden de MBCT (Mindfulness Based cognitive Therapy) voor toepassing in psychologische en psychiatrische context. Deze heeft vooral effect op de preventie van depressie.

Sharing is caring!

No Comments Yet.

Leave a comment